Viktig og morsomt toddlerkurs!

29-01-2013

Eventyr og fortelling med de yngste


Vet du hvordan man kan identifisere en som jobber blant de yngste i barnehagen? 

       


1) Vi har alltid glitter i fjeset eller fingermaling under neglene - uansett hvor mye vi skrubber og spriter.
2) Vi heller automatisk halve glass med drikke (også til gjester på privaten).
3) Vi har alltid uidentifiserbare flekker på klærne - særlig i knehøyde og på skuldrene (Daglig fenomen særlig i august og september måned).
4) Vi gir beskjed når vi går på do (også på privaten).
5) Vi applauderer ofte.
6) Vi startet trenden med slitte knær på buksene.
7) Slipper vi en promp kan avskrive alt ansvar ved å kvitre "Noen trenger ny bleie her" (Funker ikke på privaten!)
8) Vi er yrkesgruppen som får mest blaute kyss og knuseklemmer på jobben.
9) Vi anser mye rart som innenfor "normalen". F. eks å putte dukken i steikovnen, pannekaken i buksa eller hilse god morgen ved å kaste seg på golvet og "propellere" med beina.  
10) Vi identifiserer umerkede klær som trenede sporhunder (ved å lukte på dem!) 
11) Vi tror ikke våre egne øyne når vi oppdager et kurs med inspirasjon spesielt for 1-3åringene!


Vel - tro dine øyne og sann mine ord. Kurset "Fortell med meg! - om lek, samvær og språk med 1-3åringene" handler om å nyte eventyr og fortellinger sammen med de de yngste. Dette kurset har masse konkrete ideer og inspirasjon som man kan ta med seg tilbake til dagliglivet i barnehagen. (Mange av ideene fungerer brillefint for eldre barn også - og til barn som trenger språktrening)



Det har kommet mye etterlengtet forskning og flere fagbøker om de yngste de siste årene. Der understrekes det hva de små barna kan, hvordan de lærer med hele seg og hvor avansert de kommuniserer med hverandre. Det springer flere små barn rundt i barnehagenes rom i dag enn noen gang før. Vi trenger denne kunnskapen, men vi trenger samtidig ideer hvor teori møter praksis. Hva kan vi gjøre sammen med de minste - ideer til aktiviteter og metoder der barnet får være kompetent og samtidig utvikle seg?

Jeg mener vi som jobber med de yngste må hjelpe hverandre ved å dele konkrete ideer og fortelle om vår praksis. Jeg har tro på at det sprer glød og motivasjon slik at vi alle blir bedre omsorgutøvere for barna. I kurset "Fortell med meg!" er det akkurat det jeg ønsker å gjøre.  Jeg vil fortelle om hvordan "fortellingen" ble en rød trå i vårt arbeid på småbarnsavdeling. Den hjalp oss å bli bedre lyttere med oppmerksomheten på barna. Vi fikk en rød trå som hjalp oss i arbeidet med barnas språkutvikling, samtidig som vi ble mer kreative voksne med spennende ting å by på.  Arbeidet ble basert på hva de små barna kan ... og det var da hver dag ble et eventyr for oss som jobbet med dem.




Kurset er en utdypning av boka "Fortell med meg" som kom ut i desember 2012:

               

På kurset får du være med på en sanselig samlingsstund med Bjørnen som ble stubbrumpet, hilse på Tommeliten, møte en stille pingvin, applaudere høylytt og klemme hånden rundt de vakreste blå fjær... for å nevne noe.



Her blir det tips og ideer både til hverdag, fest og samlingsstund.



Vi skal åpne dette ferdaskrinet, fortelle noen viktige historier fra hverdagen og lære mer om hvordan vi kan løfte fram mine, dine og våre fortellinger.

Vi skal gå på jakt etter gode fortellinger for aldersgruppen og tipse om noen perler i billedbøkene i rim og regler, i leken og i eventyrene.  



Vi skal bli kjent noen konkrete eventyr og fortellinger og lære mer om hvordan vi kan formidle dem. Tommeliten på bildet er klar for samling med metoden "oppdagende lek" der ettåringene skal få bli kjent med eventyret om han. Hva som er under "grøten" og hvordan samlingen går kan man komme på kurs for å finne ut. 


Her kan dere bestille dette kurset







News


Arkiv



Design by In Obscuro