09-03-2011

Tom på antall rom og form?
- Inspirasjon på en,to tre...

Fagområdet antall, rom og form har gitt oss barnehagefolk noen utfordringer. Noen mumlet at barnehagen nå var begynt å ligne skole - en treningsleir framfor en oppdagelsesreise.

Vel, vi er over sjokket nå, men mange strever med å gjøre formidling av disse fagområdene til spennende og aktuell læring for ungene. Stoffet må angå ungene for at de skal ha glede av det. Barna må være interessert og oppdage kunnskapen i sitt tempo.

Her er tre ideer:

EN...

Møt heksa Mynte
En av de voksne kan komme som den gamle, sympatiske heksa Mynte. (Hun kan også være en håndukke) Hun kommer med heksegryta si og ingrediensene på trillebordet. Hun har også en spennende oppskriftbok. Sammen med barna kan man følge oppskriftene, finne ingrediensene, telle og bruke førmatematiske begreper (Den største, minste og så videre)

Eksempel på oppskrift:
Mattifnattgodt
- Fem løvetannfrø
- To små stein
- Tre teskjeer dragesnørr (Zalo)
- En fjær som har ligget under et rede i ti sekunder
- To hårstrå fra tre barn
- En liten kongle som har ligget under en katt, katten må ligge oppå et bord og ved siden av en mus. 
- En klype lommerusk
osv...


Nederst i gryta, under litt folie og et sort stoff gjemmer man dagens overraskelse. Etter en hjemmelaget trylleformel og kanskje en heksedans tryller man den opp av gryta. Det kan bli alt fra en pose kjeksfisk på deling, en håndukke eller en spennende bok - for eksempel om pulverheksa, "Plass bakpå kosten" av Julia Donaldson, eller denne;



Ideen om heksen kan man ta videre:

En dag er det tomt i hyllene (eller på trillebordet) Heksa er blitt så gammel og ser så dårlig at hun ikke klarer fylle hyllene selv lenger. Kanskje barna kan hjelpe?

La det gå en uke der en fyller heksas hylle med store og små kongler, lange og korte pinner, små, mellomstore og store steiner, krydderier fra skapet og skatter fra naturen. Fyll krukker, kister og esker, sorter og sett det i hylla sammen med barna.


Etter noen dager kommer heksa igjen. Nå skal det trylles. Hun finner fram boka og man velger en spennende oppskrift. Siden ikke heksa vet hva som er i hyllene nå og hvor ting er plassert må barna beskrive - ikke bare peke og rope "der"! De må si "under de minste steinene" og så videre.

La heksen komme på besøk mange ganger og lag nye ting hver gang:
Hva kan være i gryten...tja... alt fra såpebobler, druer, silkesjal, gullpenger til nonstop og sanger.

Kanskje Mynte en dag har med seg oppskrift på en heksete vaffelrøre og et vaffeljern? Det er mye matematikk i gode oppskrifter


TO...

Vær detektiver
Her er en ide som kom fra en kreativ ansatt i Fløyen barnehage:
Klipp ut pappformer (evt. filtformer eller skumplateformer) i ulik farge og størrelse. Fest dem i taket, på golvet, heng dem i tråder og strø dem litt rundt omkring i et rom. Gjør rommet mørkt.

Samle barna utenfor rommet og vis dem et bilde du har satt sammen av ulike former. La barna finne ut hvilken form som mangler (F.eks hjulet - en liten, gul sirkel på en lastebil, eller et rødt kronblad på en blomst, et vindu til huset...) 

         

Gi barna hver sin lommelykt og la dem være detektiver på jakt etter den rette formen (Lurt å ha den i baklomma til de har lett en stund, for så å lure den ned på golvet og la barna finne den)

Denne leken kan man gjøre om og om igjen - med ulike oppdrag hver gang.


TRE...

På fisketur
Ro til fiskeskjær i en gummibåt eller i en båt dere har bygget selv med stoler, puter og bord. Sleng ut fiskesnører og se hva dere får på kroken.

En voksen kan være dykker eller fisk som fester ulike former, tall eller annet spennende på krokene. Få det opp i båten. Ved reisens slutt kan dere sortere fangsten og finne ut hva dere kan bruke det til. Kanskje kan dere også fiske noe spiselig og telle opp til slutt om det er nok til alle?

Denne aktiviteten kan også utføres som "fiskedam" slik man gjør på 17.mai og i bursdager.



Antall, rom og form kan bli både inspirerende og morsomt, bare man baker det inn i en mer lekende sammenheng





News


Arkiv



Design by In Obscuro